donderdag 22 januari 2015

Broodplankjes

Broodplankjes

 
Naar aanleiding van mijn eerste januari-blog kreeg ik een paar reacties en mailtjes met de vraag hoe ik de broodplankjes zelf maak, dus bij deze; de werkwijze!
 
  
- Je zoekt een mooie plank uit
- Je tekent met potlood de vorm die je wil maken op de plank
- Met een decoupeerzaag zaag je de grove vorm uit (bij hele dikke planken laat ik dat aan mijn man over)
- Daarna kun je naar gelang de dikte van het hout met een slijptol of schuurmachine de vorm verder perfectioneren en inkepingen maken aan de zijkanten
- Je kunt ter decoratie ook nog een gat in het handvat boren en daar een stuk touw door knopen
 
 

Hierbij een paar voorbeelden van planken die ik gemaakt heb, ik gebruik altijd het liefst eikenhout. 
Om het hout te vergrijzen kun je de plank in een emmer met water en ammoniak zetten en dan goed schrobben en daarna afspoelen.
Je kunt de plank ook met een hogedrukreiniger afspuiten om een verweerd effect te krijgen.


Het is ook heel leuk om zo'n plank cadeau te doen, ik pak ze altijd in met een flesje balsamico-azijn, knoflook, een kruidenboterbakje met daarin zelfgemaakte verse kruidenboter en een mesje (alles via dille-kamille.nl) cellofaan er omheen, met raffia of touw samenbinden en klaar!

 
Het schilderen van de slaapkamer/walk-in-closet schiet best op, alleen het hoge gedeelte kost veel tijd en spierpijn in je armen en er moeten 4(!) lagen op, eerst de primer voor over de stuc, daarna de corifondo en daarna 2 lagen kalkverf...maar wat wordt het mooi!
Tussen het schildergeweld door mezelf nog een Hoffz theedoek en een 2e plank van Aura Peeperkorn cadeau gedaan (alles via landelijkestijlenwonen.nl) kon het niet laten, wat een sfeer kun je daarmee creĆ«ren!
 
 
 

Een hele fijne week toegewenst!