zondag 19 oktober 2014

De rieten kap

De rieten kap

 
Zit ik ineens te bedenken dat mijn blog onder de rieten kap heet maar dat ik nog helemaal niet geschreven heb over hoe die kap er nu eigenlijk is gekomen.
Ik zal een jaar of 9 zijn geweest toen ik met mijn moeder op visite ging bij mijn grote nicht in Bodegraven, een prachtige boerderij MET rieten kap EN een paard in het land, nou dat zaadje was geplant, een rieten kap en een paard, DAT moest het worden!
Mijn moeder zal meewarig haar hoofd geschud hebben om zoveel 9-jarige ambitie!
 
 
Zo gezegd zo gedaan, dat paard werd een eigenwijze pony, er kwam nog een pony en nog veel later volgde een groot paard , maar die kap...tja dat was toch een ander verhaal, want het gekochte boerderijtje dat geknipt was voor mijn snode rieten kap plan, had 1 probleempje.... er zaten pannen op.
Het heeft wat overredingskracht gekost maar uiteindelijk mijn man zover gekregen dat de pannen en de volledige kap er af gingen om plaats te maken voor die oh zo gedroomde rieten kap!
 
 
 
 
Nu zijn er aantal dingen waar je heel goed op moet letten als je een rieten kap wil, want de ene rietdekker is de andere niet en verhalen over kappen die volledig opnieuw gedekt moesten worden komen helaas nog steeds voor, dus hebben we ons van tevoren goed ge├»nformeerd en zijn we bij verschillende rietdekkers gaan kijken, want de dikte en kwaliteit van rietdekken, metselen van de nokvorsten en kwaliteit van het riet zelf verschillen heel erg.
 
  
Uiteindelijk kwamen we een boerderijtje tegen dat zo mooi en kundig gerietdekt was dat we met deze rietdekker in zee zijn gegaan; de Firma van der Ende uit Berkenwoude 
Hij adviseerde ons ook perfect over de grootte van de ramen en het plaatsen van de nieuwe schoorsteen, gemaakt van oude ijsselsteentjes. Het hele kap-project is dankzij hen zeer voorspoedig en naar volle tevredenheid verlopen, het was een feest om vanuit onze luie stoel in de tuin toe te kijken hoe ons huis transformeerde in een droomboerderijtje!